Saraungmamma

Alla inlägg under maj 2013

Av Sara - 30 maj 2013 15:37

Är extremt sugen på GLASS idag i denna värme!!!!!!  
Men jag ska verkligen inte äta nå glass idag, för jag har inte ens varit ute och motionera i denna värme och jag har gått så mycket dom senaste dagarna så jag har blåsor under fötterna, så idag är det min VILO dag och jag ska verkligen inte springa och köpa nå GLASS!   ONYTTIGT!   

Blir jag allt för sugen på glass så ta jag fram vågen och ställer mig där, då lär jag inte bli sugen på nå glass!  
Även om man är gravid och man tror att man kan stoppa i sig vad som helst, det är FEL, vikten blir svårare att bli av med om man inte tänker på kosten eller vad man stoppar i sig!  Jag vill bli av med vikten snabbt och enkelt när bebisen har kommit ut. 

Av Sara - 28 maj 2013 13:10

Bebisen

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

Du

Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.

Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

Av Sara - 26 maj 2013 13:20

3 månader kvar till BF <3  


Denna vecka som kommer

Planera inför fotografen som vi ska till på lördag, kläder och hur korten ska tas

Föräldrarträffen imorrn
Shoppa lite till bebisen/ oss
Packa den stora förlossningsväskan
Tömma akvarium så att fiskarna få rent vatten
Föräldrarträffen på onsdag

Av Sara - 24 maj 2013 12:42

Första gången älskade bebisen är så aktiv idag, rör på sig vila en liten stund ca 10 - 30 min  och rör på sig igen.  Så har det varit sen tidigt på morgonen <3
Ibland försvinner magen på vissa ställen och ibland se man så tydligt när den boxar <3 Känslorna går inte att beskriva <3 


KÄRLEKKÄRLEKKÄRLEKKÄRLEK <3

Av Sara - 24 maj 2013 10:29

   
Sommarjackan som jag kunde ha för 1 års sen och dagens magbild Vecka 27 ( 26+3 ) 94 dagar kvar <3

Av Sara - 23 maj 2013 12:52

Har skrivit en lista vad som ska packas och köpas in för förlossningsväskan både till oss och till bebisen. 
Men till bebisen så är det nästan klart, saknar bara en filt och tutte som ska packas ner.  :]

För nu kommer det en sommar där man åker till olika ställen och jag är snart höggravid och då vill man att väskorna ska följa med vars man än far.  Man vet aldrig när vattnet går eller om man få värkar.  



Av Sara - 21 maj 2013 10:35

Hur mäter man Symfus/Fundus-måttet?
Vid varje besök, från och med andra hälften av graviditeten, mäter barnmorskan livmoderns storlek för att se hur barnet växt. Hon använder ett vanligt måttband och mäter avståndet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns överkant (fundus). Sedan ritar hon in värdet på ett sk gravidogram så att man kan följa utvecklingen på en kurva.

Varför mäter man?
Om tillväxten någorlunda bildar en kurva på gravidogrammets så är det oftast ett tecken på att graviditeten utvecklas normalt och att barnet växer som det ska.
Många låser fast sig vid normal-kurvan som finns på gravidogrammet, det behöver man egentligen inte göra. SF-måttet inget 100% pålitligt sätt att avgöra hur stort eller litet barnet är. Det gör man bäst med ultraljud.
Ett SF-mått tycks idag mest vara till för att se att något händer överhuvudtaget och att det skapas en normalt, växande kurva.

Växer magen likadant för alla gravida?
Ja, mer eller mindre. Men magens storlek påverkas av många olika faktorer som fysiska förutsättningar hos kvinnan, barnets fysik och placering samt om man är förstföderska eller omföderska.
SF-kurvan ska därför anses vara en måttstock på att något händer överhuvudtaget. Oroa dig därför inte för mycket om du ligger högt eller lågt istället för mitt på.
Det finns gott om mammor som legat långt under snitt-kurvan men som ändå fått medelstora, eller väl över medelstora, barn. Likaväl som det finns mammor som legat långt över kurvan men som ändå fått medelstora, eller mindre än medelstora, barn.
» Klicka här för att se en illustration på hur livmodern växer vecka för vecka

Om kurvan avviker?
Tillfälliga avvikelser i kurvan/måtten är faktiskt vanliga och kan tex bero på att olika personer mäter på olika sätt. Men även samma barnmorska kan mäta fel då och då. Det är ingen exakt vetenskap eftersom man mäter från ungefärliga fysiska, för ögat osynliga, utgångspunkter.
Om barnmorskan ser att kurvan planar ut, alternativt minskar eller ökar snabbt gör man en extra kontroll, med ett sk tillväxt-ultraljud, för att se att allt står rätt till.
Ett snabbt ökande SF-mått, alternativt en väldigt hög kurva, kan tyda på för mycket fostervatten eller tvillingar. Ett minskade SF-mått, alternativt en mycket låg kurva, kan tex tyda på för lite fostervatten.
MEN, oftast beror måttet dock på många olika faktorer som fysiska förutsättningar hos kvinnan, barnets fysik och placering samt om man är förstföderska eller omföderska.

Av Sara - 21 maj 2013 10:27

Mått runt magen och vikten.

Jag har som ingen koll på min normal mått runt magen och vikten hatar jag.  Har allafall gått upp 10 kg sen senaste besöket hos barnmorskan. 
Nu är jag bland veckorna där man öka kraftigt runt magen och vikten.  Så jag skulle nog gissa att jag ökar i vikten också, men försöker dra ner på maten och öka motionen för att undvika viktökningen. 


Ska försöka ta en bild en jacka som jag kunde så kan man nästan avgöra där hur många dm har jag vuxit runt magen.   



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards