Saraungmamma

Alla inlägg under april 2013

Av Sara - 30 april 2013 12:42

Bebisen

Den här veckan är din bebis c:a 21,5 cm lång från huvud till stjärt och väger omkring 750 gram.

Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossninen.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter.

Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna.

Du

Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Eftersom din växande livmoder trycker allt mer på buken så kan du få bristningar i huden på magen. Din ökande vikt kan också fresta på din kropp vid det här laget, något som ger sig till känna genom ryggvärk, problem med blåsan, värkande fötter och utmattning medan du utför dina dagliga rutiner.

Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det kan vara dags att börja ta reda på vilka föräldrautbildningar som erbjuds i ditt område. Många sjukhus erbjuder profylaxkurser och det finns till exempel vattengympa som kan hjälpa din kropp att förbereda sig inför förlossningen.

Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då. Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut, så det finns ingen anledning att få panik. Om smärtan är ihållande och svår bör du dock konsultera din läkare eller barnmorska.

Av Sara - 25 april 2013 14:00

Är helt galen i ÄPPLEN!  


Av Sara - 24 april 2013 12:34

Har just möblera om i tvrummet och i hallen pga byrån som stog i hallen var perfekt för att ha som skötbord rätt höjd plus att alla  bebis kläder är i den plus skötgrejor. Därför har jag flytta den till tvrummet där vi ska ha bebishörnan sen flytta på databordet till hallen.  Blev inte riktigt nöjd över hur det blev. Men vad gör man?    Vi kan jo inte bara springa å köpa mer möbler för att man ska bli nöjd. Vi ska jo köpa förvaringsmöbeln som jag ville ha som ska också stå där i bebishörnen, hittade en för 300 kr när den kostar som ny ca 800 kr..   Lite små pynt och fix så blir det nog bra till slut.  Bilder kommer imorrn.   

Av Sara - 23 april 2013 15:12

    

Vi köpte denna i lördags på barnenshus, den var 1500 kr billigare just den helgen.

Ordpris 2300 kr

Vi köpte den för 800 kr.  


Produktbeskrivning:
iZi Sleep - högsta möjliga säkerhet för de allra minsta. En baby är inte skapad för att sitta långa sträckor i bil. BeSafe har därför utvecklat BeSafe iZi Sleep som är utformad i både design och form för att skydda babyn och speciellt den ömtåliga ryggen. IZi Sleep kan användas i sovposition med nedfällt ryggstöd utanför bilen. kombinationen överlägsen säkerhet och enkel montering gör BeSafe iZi Sleep till det idealiska valet för nyblivna småbarnsföräldrar. De djupa, skålformade sidostöden skyddar på ett bekvämt sätt ditt barn och ger optimalt sidokrockskydd. BeSafe iZi Sleep har också längre sits och ryggstöd än andra stolar i klassen och har därför längre användningstid


Dessutom är iZi Sleep kompatibel med flera olika barnvagnar och travel system. iZi Sleep är enkel att montera och har flera indikatorer som visar grönt när stolen sitter korrekt. Den nya patenterade bältesdragningen gör det enkelt att placera bältet rätt samtidigt som bältesspännaren ser till att stolen sitter stadigt. Stolen är enkel att bära med det ergonomiskt utformade bärhandtaget. utanför bilen kan barnet vaggas till sömns med den smarta gungfunktionen. BeSafe iZi Sleep är godkänd enligt ECE R44 för 0-13 kg. BeSafe iZi Sleep passar även med BeSafe ISOfix-bas.


BeSafe iZi Sleep Vikt: 0-13 Kg. Ålder: 0-12 m
Godkänd brukstid: 0-13 Kg
Godkänd: ECE R44-04
Stolskal: Polypropylen
ISOfix-Förbered


Sidokollisions skydd
Fempunktsbälte
Indikator
Ny bältesdragning
Flyttbar huvudkudde
Unik gungfunktion
Ergonomiskt bärhandtag
Tvättbar klädsel 

Av Sara - 23 april 2013 11:53

Fick några frågor

Hur jag mår?

Hur mycket jag har gått upp i vikt?

Hur mycket har omkrets runt magen har jag ökat?

Svaren
Jag mår mycket bättre nu,  smärtan i låret finns inte längre men då känner jag mer av foglossningen när jag går mycket och när jag ska kliva upp ur sängen. Tröttheten kommer och går vissa dagar är jag hur pigg som helst och vissa dagar vill jag bara sova!  Har varit extrem trög i magen under hela graviditeten tagit laktulos för att tarmarna ska kunna arbete som det ska, men jag har även fått tagit microlax.  Nu har jag bytt ut min frukost så att jag äter mer fiber så att magen börja fungera och dom senaste dagarna så fungera tarmsystemet.   :]  Men man ska även vara duktig på att äta frukt och mycket vatten och det har jag inga problem med. 

Jag har gått upp ca 5 kg sen start.  Men då är det ett tag sen jag vägde mig ca 2 veckor sen.   Hatar vågen!  


Omkrets runt magen, det vet jag inte men skulle nog gissa att det är en del cm/dm tanke på att min sommarjacka som jag hade för ett års sen så saknas det ca 15 cm för att kunna stänga den..   :O 

Skoj att få lite frågor..   :D   Hoppas att du blev nöjd Frida..  :D 

Av Sara - 23 april 2013 10:16

Bebisen

Nu är bebisen omkring hela 29-31 cm och väger ungefär 575-690 gram. Den ser vid det här laget helt mänsklig ut och liknar en liten bebisdocka. Ansikte och kropp liknar dem hos en nyfödd.

Bebisen bildar underhudfett i rask takt men ser fortfarande lite röd och skrynklig ut eftersom huden bildas i en snabbare takt än underhudsfettet. Den röda färgen kommer av att huden börjar förlora sin transparens och bildar pigment. Du känner antagligen bebisen röra sig en hel del där inne när den sparkar och slår på livmoderväggarna. I takt med att den växer blir det mindre och mindre plats att röra sig. Ben, muskler och organ växer stadigt.

Bebisen rör navelsträngen och olika delar av sin kropp med händerna för att utforska. Den kan nu suga på tummen "på riktigt", istället för att bara stoppa den i munnen. Den fortsätter att svälja fostervatten och vätskan och sockret som den får i sig på det viset fungerar som ett komplement till den näring som den får från dig och moderkakan. Du kanske kan känna små "skutt" i magen när bebisen hickar på grund av vätskan den svalt.

Bukspottkörteln mognar och kommer att bilda insulin som hjälper till att bryta ned socker.

Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Din totala viktuppgång ligger förmodligen omkring 7 kg. Du kan får s.k Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda din kropp inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper.

Du kan kanske känna sammandragningarna om du lägger din hand på magen. Bebisen kan förmodligen känna hur livmodern mjukt klämmer och masserar den, men det skadar inte bebisen så det finns ingen anledning till oro.

Fet fisk kan vara nyttigt för bebisens utveckling och det finns tecken som tyder på att kvinnor som har fet fisk i sin kost föder barn med en bättre utveckling av synen, enligt en studie från universitetet i Bristol.

Av Sara - 22 april 2013 13:53

Ena stunden är jag trött, ena stunden är jag glad och ena stunden är jag ledsen! 

Idag gör jag inget, sitter här vid datan och drömmer mig bort!  


Denna vill vi ha i tvrummet där man kan ha lite förvaring till bebisen. 


Av Sara - 22 april 2013 08:38

Vi har nu bestämt att vi ska vänta med hus,  den vi hade tänkt buda på kommer nog sluta rätt så högt pris, den har dålig läge, man bo nästan med grannarna och gården är liten,  vi vill ha en stor gård och vill inte bo så tajt med grannarna..  
Vi var även och tittade på ett hus igår på samma gata, de var mindre hus och lika gård och vi kände direkt att nää  vi vill ha en stor gård och inte bo så tajt!  


Så nu planera vi att bo kvar här när bebisen kommer och då måste vi möblera om tvrummet och sovrummet så att vi rymmer bebisen saker. 
Men så fort vi hitta rätt hus och rätt pris på huset så kommer vi att köpa!  För vi vill bort ifrån denna 2an ganska så fort! 


Annars då?  Livet suger denna vecka, älsklingen är borta och jobba i några dagar och jag är uttråkad efter 2 timmar! Men fundera om jag ska tvätta en del saker idag,  bebissängkläder och annat som luktar FABRIK!  

Snart är det en ny månad,  nya inköp men denna månad kommer det bara vara till mig, behöver sommarkläder som jag kan ha hela sommaren.



Ovido - Quiz & Flashcards